Maak kennis met de keramisten die exposeren langs de  KLeiKunstenRoute. De nummers bij de keramisten vind je terug op de lokaties en op de routekaart.

 





1. Dineke Taal van Atelier KleiTaal organiseert, samen met cursiste Mariska Post de Klei Kunst en Route. Het atelier van Dineke ligt in het landelijk gelegen Raard, maar onder de rook van Dokkum. Zij is al ruim 20  jaar in de klei te vinden , en heeft al vele mensen in cursussen en workshops enthousiast gemaakt voor de klei. Haar laatste project is het verzamelen van klei uit verschillende windstreken, onder andere uit de 11 Friese Steden, waarmee zij haar Fries Servies het afgelopen jaar heeft ontwikkeld. Ook haar Rupsen zullen in de tuin van het atelier te zien zijn.

Adres atelier voor ophalen routekaart: Spriens 3 in Raard.




www.kleitaal.nl





2. Bets de Vries-Dekker uit Wervershoof is een ervaren keramiste. Zij gebruikt graag andere materialen bij haar klei, zoals hout en ijzer.  Zij draait eerst haar vormen op de draaischijf, daarna stelt zij ze samen tot de vorm die zij voor ogen heeft. De werkstukken zijn met de hand opgebouwd van klei, na de biscuitbrand geglazuurd en op 1060 graden Celsius gestookt.



3. Adriana Nichting .

“Wat ik hoor vergeet ik
 wat ik zie onthoud ik
 wat ik doe begrijp ik”               

Ik probeer vorm te geven aan dingen die mij treffen. Daarnaast wil ik mijn ervaringen met anderen delen. Daarom maak ik beelden, speel ik piano, reis en schrijf ik."









www.adriananichting.nl


4. Thea Kanters Beeldend kunstenaar Thea Kanters is in 1985 afgestudeerd aan de Academie in Tilburg en sindsdien werkzaam als keramisch kunstenaar. Haar beelden worden hol opgebouwd met steengoedklei, hoog gestookt en voorzien van één of meerdere glazuurlagen. Ze zijn vorstbestendig en dus ook geschikt voor plaatsing in tuinen. Thea gebruikt het menselijk lichaam als een metafoor; om gedachten, gevoelens, emoties uit te drukken. De houding van het lichaam is essentieel, maar ook de toevoeging, vergroeïng en het weg laten. Het beeld op de meegestuurde foto is getiteld “restricties”, het is gemaakt in de Coronatijd en verbeeldt de gevoelens die de beperkingen oproepen.







Beeld: Restrictions 

www.keramiektheakanters.weebly.com 


5.Henriette ter Horst en Anita Vogel als Team HEAN:  Wij als Team HEAN hebben elkaar op de Kunstacademie Friesland leren kennen en werken sinds die tijd veelvuldig samen aan projecten. Wij inspireren elkaar en vullen elkaar aan. Het meeste werk wat wij maken ontstaat in ons hoofd en krijgt al doende concreet vorm. Het materiaal bepaalt eerder het kunstwerk, dan dat het kunstwerk het materiaal bepaalt. Klei is een materiaal wat heel goed past bij deze werkwijze.  Voor dit werk hebben wij ons laten inspireren door de geschiedenis van Stad (Dokkum), Land (Friesland) en grond (Klei).

Dokkum lag vroeger aan zee, wat nog goed te zien is aan de kades. Ten oosten van de stad zijn deze hoog en dus berekend op hoge waterstanden. De kades aan de westkant zijn veel lager, en hiervandaan vertrokken de beurtschippers dan ook naar omliggende steden en dorpen. Friesland was in die tijd sowieso moeilijk tot niet over land bereikbaar. Handel werd hierdoor eigenlijk altijd per schip bedreven. De vijf elementen: Water, Aarde (in de vorm van klei), Vuur (in de vorm van Raku gestookt), Lucht (in de vorm van wind) en Hemel (in de vorm van geloof, christelijk of heidens) spelen hierin een grote rol.  Het handelskarakter van de Friese (zee)varende natie hebben wij vorm gegeven in deze “kleischepen”, de ’bolle(n)’ zeilen verbeelden de ze vijf elementen, het aantal schepen de vloot, de klei waaruit het object gemaakt is de Frieske Grun. ateliervogel@gmail.com




ateliervogel@gmail.com





 6. Janny Steenstra: Ik ben geboren en opgegroeid op een boerderij even buiten Raard – op de klei. Het wijde land is altijd in mijn leven dichtbij geweest, ook nu ik in een Gronings dorp woon. Ik ervaar in het zicht van de verre horizon en de immense luchten vrijheid, openheid, adem en tegelijkertijd geborgenheid. Het ‘alles-valt-op-zijn-plek’ gevoel.

Ik vraag me af wat me nu eigenlijk ontroert in het landschap. Het zijn vooral fragmenten: een rij knotwilgen, windmolens, de dijk met daarachter het wad, de loop van de maren, de weerspiegeling van de lucht in het water.

Daarom laat ik me graag inspireren door het landschap van Noord Nederland. Dit is de plek waar ik vandaan kom en waar ik me thuis voel. Het landschap komt op een abstracte manier terug in veel van mijn werk. Door lijnen, ronde of grillige vormen en herhalingen.


 









www.jannysteenstra.nl


 


 

 7. Lydia Kruiper  gaat tijdens de route demonstraties draaien geven op de theetuin  Ald Syl aan de Ee, samen met Hettie van Ravenswaaij.

"In 2012 ben ik begonnen met het volgen van keramieklessen in Leeuwarden en Mûnein en vervolgens in Gouda, Frankrijk, België en Raard. Gaandeweg is mijn passie voor het werken met klei enorm gegroeid.

Fascinerend is het elke keer weer om te zien hoe een hoop klei zich in mijn handen vormt tot iets bijzonders.

Draaien vind ik het allerleukst. Vanuit de basisvormen die ik draai maak ik bijzondere objecten, vaak kleurrijk en met allerlei decoratie technieken zoals sgraffito, kerftechniek en glazuurkleuren. De laatste tijd ben ik aan het experimenteren met een combinatie van mathematische vormen, die rust en balans bieden waarin zich organische patronen bevinden.

Daarnaast vind ik het ook heel leuk om beelden met handvorm te maken. "


7. Hettie Ravenswaaij maakt haar keramiek onder de naam HR Keramiek. Zij geeft samen met Lydia Kruiper draaidemonstraties tijdens de route bij theetuin Ald Syl aan de Ee. 







 www.elkeramiek.nl 


 






8.Janne Hamstra van Pottenbakkerij Grûn heeft haar atelier in De Groen,
een voormalige basisschool waarin ateliers van diverse kunstenaars zijn gevestigd.
Naast het geven van workshops en lessen aan onderwijsinstellingen wordt er werk in opdracht
gemaakt.
Het draaien op de schijf blijft haar voorkeur houden, met name gebruiksgoed. Janne: "Het uitdrukken van (maatschappelijke) vraagstukken in klei blijft een voortdurende uitdaging! De serie Celestial Body, wandobjecten, stelt een vraag aan u en levert soms fijne gesprekken en mooie gedachten…Het recent gemaakte servies Barst (foto) toont kracht, hoop en nieuw leven. U bent van harte welkom. "

Adres voor ophalen routekaart: Van Kleffensstraat 5 in Dokkum.

 8. Te gast bij Atelier Grun : Hester Schuil volgt de opleiding Art and Research aan de Sint Joost in BredaMet mijn werk verbind ik keramiek en papier op experimentele wijze. Beide materialen zijn kwetsbaar en sterk op verschillende manieren. Papier lost op in water, maar kan altijd weer opnieuw geschept worden. Keramiek kan veel hebben, maar eenmaal kapot is kapot. Door met het papier op gebakken keramiek verder te bouwen zoek ik naar een verhouding. Ik vraag mij af wanneer de materialen in harmonie samenwerken en wanneer juist niet. Hiernaast ben ik ook bezig met een experiment waarin ik papierpulp gemengd met ijzeroxide op een schaal biscuit bak. Ik ben nieuwsgierig naar de tekenen die overblijven van het verbrande papier.

Klei staat voor mij in dit werk symbool voor geschiedenis, een stuk menselijke cultuur die al eeuwen lang aanwezig is. Ik zie het materiaal als een soort fundatie om mee te experimenteren en van te leren. Daarnaast heeft klei ook een diepere laag voor mij, omdat mijn moeder keramiste is. Vaak als ik met klei werk moet ik aan haar denken, dit beïnvloed wat en hoe ik maak. 

Barst






www.pottenbakkerijgrun.nl.







Werk van Hester Schuil






8. Te gast bij Atelier Grun: Youjian Tu is tweedejaars student aan de Academie Minerva in Groningen. Over de manier van werken en inspiratie het volgende: "As for the work, I basically create according to my mood, according to how I feel when I touch the clay. The temperature and color are not fixed, my works are all baked in school, the teacher will put all the works together, I can't control and try. In terms of color, I sometimes want to show the original attitude of the work, and sometimes I add strange and novel colors.

 Since I was a child, I like to feel things with a touch. Such as plasticine and art eraser, I love the peace of mind they give me when I touch things, I also love the traces of myself I leave behind when I touch them. Clay connects my past with my present and allows me to reminisce about my childhood while I create some traces for the future. It's like it's a presence that includes everything I have. "




 veel 

8. Te gast bij Atelier Grun: Hetty Grooten

"Het werk dat ik maak ontstaat meestal vanuit het experimenteren met verschillende materialen. Het thema voor de kunstwerken die te zien zijn tijdens deze expositie is "Verbinding".

De sculpturen laten open ruimtes zien. Deze ruimtes verbeelden emoties, van binnen naar buiten. Imperfectie, krachtig, sterk en tegelijk open en kwetsbaar.

Voor mij is klei een middel om me uit te drukken?  Mijn rode draad is de verbinding met mezelf en met anderen. Vaak met vormen uit de natuur als inspiratiebron. Spelen met het onverwachte en daar vorm aan geven. Verwonderen. "



8. Te gast bij Atelier Grun: Myrthe van de Langkruis is student aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, en volgt trajekt In Situ: "Voor mij is werken met klei nog iets nieuws, ik zie mijn werk dan ook als zoektocht. Wat ik zoek, is een manier om een boodschap over te brengen met behulp van klei, maar wat ook functioneel kan zijn op verschillende manieren. Ik ben geïnteresseerd in de blik van de toeschouwer. Hoe ziet de ander het? Of welk gesprek kan hier uit voortkomen? WAT BETEKENT KLEI VOOR JOU? Voor mij is klei een inspiratie, je kan er zoveel mee. Het is kwetsbaar, sterk, glanzend, decoratief, functioneel, draagbaar, duurzaam. Ook denk ik bij klei aan familie. Klei als een taal."

Op zaterdag 23 juli is zij aan het werk bij Atelier Grun in Dokkum.


 


instagram mylamico

9. Park van de Bonifatiuskapel: overzichtsexpositie met van alle deelnemende keramisten 1 werk.



 

10. Lies van Huet heeft haar atelier in Leeuwarden en is fulltime keramiste. Zij maakt heel divers werk. Zij houdt van werken en experimenteren met verschillende materialen en technieken, diverse soorten klei en stooktechnieken. Je zou haar werk, naast het kleurrijke gebruiksgoed ook conceptuele keramiek kunnen noemen. Ze draait het liefste, maar maakt ook graag uitstapjes naar handvormen. Dit jaar laat zij tijdens de Klei Kunst en Route wit porselein en zwarte steengoed klei zien en een combinatie ervan.





www.lieskeramiek.nl





11. Hedy Abeling In de ingetogen mensfiguren van Hedy Abeling staat de zoekende en worstelende mens centraal. De naar binnen gerichte blikken en doorleefde gelaten laten vaak kinderlijke eenvoud en openheid zien. En tegelijkertijd de keerzijde van het mens-zijn; die van arrogantie, ego en domheid. De beelden ontstaan meestal zonder plan, zoekend naar betekenis. De hol opgebouwde beelden van klei in sobere aardetinten hebben accenten van engobe en/of metaal en zijn ongeglazuurd.

Abeling werkt parttime als beeldend docent aan het Drachtster Lyceum. De in 2020 afgeronde opleiding aan Academie Minerva zorgde voor een koerswijziging in haar werk. 

11. Brenda Hardijk noemt zichzelf, naast visueel creator, ook wel een “regisseur”. Ze neemt regie over de beeldenstorm in haar hoofd. Hieruit kiest Brenda een fragment, om dit vervolgens vast te leggen in een drie- of tweedimensionale vorm. Haar favoriete materiaal klei geeft uitdaging contrasten op te zoeken om uiteindelijk te komen tot een “verstild moment”. In balans, stoer, maar toch elegant, glad gecombineerd met ruw, kleur samen met eenvoud. Naast het materiaal klei heeft ze in de afgelopen 25 jaar ook andere technieken eigengemaakt waaronder glas, werken met acrylverven, encaustic & combinaties met beton. Tijdens het ontwerpproces, maakt ze keuzes uit een van de technieken en creëert beelden/objecten met een eigentijds “karakter”








Galaxy (37x26x18 cm)

www.hedyabeling.










www.bambeeldend.nl





12. Arda Barten maakt gebruiksvoorwerpen zoals lampen en vazen, gemaakt van steengoed paperclay met sprekende glazuren.








www.ardabarten.com


 13. Wietske Hellinga (1964) werkt en toont haar keramische objecten sinds 2016 in haar atelier aan de Nauwstraat 17 te Dokkum. Haar werk bestaat uit spontane improvisatie en is een directe uiting van haar gevoel. De laatste tijd onderzoekt zij de mogelijkheden om, naast glazuren, de kleuren van de gebakken klei in te zetten bij het vertellen van het verhaal. Door op creatieve wijze om te gaan met de ruimte in de oven ontstaan nieuwe bakmethodes, zoals het liggend bakken van een vaas op oesterschelpen. Het zout in de schelp werkt als zeer plaatselijk toegebracht zoutglazuur en vervormt en kleurt het werk in meerdere of mindere mate. Hiermee wordt het uitpakken van een gladbrand oven een spannend proces!

De oven heeft zoals altijd het laatste woord.

13. Te gast bij Atelier Adiantum: werk van Maaike Buisman

Adres atelier voor ophalen routekaart: Nauwstraat  17 in Dokkum.

14. etalage van Museum Dokkum, diverse keramiek.








www.adiantum-keramiek.com. 

15.Karel Sterk: Wanneer ik een nieuwe sculptuur of vaas sculptuur maak, zijn de vormcontrasten van hoekig/ rond, scherp/zacht altijd het uitgangspunt. Dit is voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie en daardoor een steeds terugkerend thema in mijn werk. De harde, scherpe lijnen in contrast met zachte, vloeiende zoals je dat in de natuur aantreft: In sneeuwduinen na een stormachtige wind en zandduinen aan de kust. Ik vind het steeds weer boeiend om deze tegenstellingen, zonder een duidelijk plan, uit te werken tot een harmonieus geheel. Werkwijze: Ik bouw mijn sculpturen op uit rollen klei, laagje voor laagje. Ik werk iedere laag meteen af, om de scherpe lijnen en de holle en bolle vlakken de juiste vorm te geven. Zo hou ik goed zicht op de ontwikkeling van de sculptuur tijdens het opbouwen. Wanneer de vorm klaar is moet deze een paar weken drogen. Hierna wordt de sculptuur op 900 graden biscuit gestookt. Daarna schuur ik de vorm, om deze helemaal strak en glad te krijgen. Dan volgt het glazuren en gaat de vorm opnieuw de oven in en wordt deze op 1260 graden gebakken. Deze hoge temperatuur is nodig om de sculptuur vorstbestendig te maken. 


www.karelsterkkeramiek.nl  












16. Hidde Idzinga: "Mijn werkwijze is altijd in serie en laat mij vooral inspireren door de natuur. Eerst maak ik kunst en hieruit maak ik gebruikvoorwerpen. Experimenteren en het documenteren hiervan hecht ik veel waarde. Ik noem mijzelf altijd kunstenaar en keramist. In mijn werk probeer ik altijd een gezonde balans te zoeken tussen kunst en ambacht."

Adres voor ophalen routekaart: Anjelierstraat 8 in Dokkum.









www.hiddeidzinga.com



 17. Malinda Quartel Coupe : "Geboren in Nederland, en opgegroeid in verschillende landen over de hele wereld, is mijn werk beinvloed door verschillende culturen. Mijn inspiratie komt veelal door elegante vormen en felle kleuren. Ik werk met steengoed klei, maar ook met porselein, waar ik mijn schilderlust op kan uitleven. In het Midden Oosten heb ik geleerd met henna te werken, en de techniek pas ik toe om met slib op mijn kleiwerk te tekenen. Omdat mijn werk nogal uiteen loopt, heb ik besloten om alleen mijn vaaswerk hier tentoon te stellen, maar u kunt via mijn Instagram of Facebook pagina meerdere voorbeelden zien van al mijn stijlen."

De vazen maak ik uit plakken klei die op de randen tegen elkaar worden bevestigd. Door de randen meer of minder door te drukken verandert de vorm van de vaas. Door de bovenrand uit te snijden komt de Tulip Vase tot stand. Door de plakken te bewerken met gehaakte patronen kan er relief aangebracht worden. De Zeeuwse knoppen zijn gemaakt door malletjes van mijn eigen sieraden te maken en daar de klei in te drukken. 

 

De Sassy Vase is mijn eerste werk die ik in series gemaakt hebt, en is een populair item die ik steeds opnieuw maak. Het is een vaasje met “attitude” en door verschillende glazuren en kleuren te gebruiken heeft ieder vaasje wel haar eigen identiteit. "








facebook/instagram Coupe Creations



18. Annita Swaerts uit Ten Boer is gevallen voor de moeilijkheidsgraad van het werken met klei. Swaerts zoekt telkens nieuwe technische uitdagingen op waarbij zij de zwaartekracht wil trotseren. Grote inspiratiebron voor haar beelden is het eiland waar ze geboren en opgegroeid is.

Op de route zijn met de hand opgebouwde driehoeksvogels op ijzeren poten te zien. 


 


19. Ilse Scholten uit Enschede maakt kleurrijke keramiek. In Dokkum worden een aantal damesbeelden geëxposeerd. Damesbeelden geïnspireerd op beweging en de natuur en de stoere meid Nanne, die in haar boot op avontuur is. Naast de dames en stoere meiden maakt ze ook potten en geluksvogels. Wellicht spot u ook haar vrolijke geluksvogels op de route. Ieder object heeft zijn eigen betekenis/bedoeling. Boetseren dwingt haar de tijd te nemen voor een werkstuk en dat geeft haar rust. Sinds 2006 geeft ze cursussen, workshops en Raku workshops in mijn atelier in Enschede en op scholen in de omgeving.





Nanne-Stoere meid in boot.


www.ilsescholten.nl






20. Jessica Lelieveld uit Lauwerzijl: "De steengoed gebakken objecten op de route zijn een vrolijke variatie op mijn Skögelinstallatie. Een project waar ik sinds 4 jaar aan werk. Bijna 150 organische vormen opgebouwd uit de oude technieken duimpot en slierten en gekleurd met zuivel.  Samen vormen zij een oeroud landschap. Een uitstapje waarvan u hier in Dokkum het resultaat ziet, is heel aangenaam voor mij om te maken! Zie deze variatie als zaaddozen, vruchten of een bloeiwijze. Voor mij staan ze symbool voor leven, kracht, verwondering en enthousiasme. Strookjes opgebouwd vanuit een bol waaruit een verrassende kleurrijke speelsigheid ontspruit.  Alles met veel toewijding hand-opgebouwd. "

www.jessicalelieveld.nl

www.jessicalelieveld.nl


21. Irene van Breest Smallenburg uit Groningen is geinteresseerd in maatschappelijke thema's zoals verbondenheid, vlucht, de aardbevingsproblematiek in Groningen, samenspraak, etc. Op schalen, tableaus en in beelden brengt zij haar gedachten in haar werk tot uitdrukking. 

Haar werk is van steengoed of porselein. 




www.breestsmalbeeld.nl  




 



23.Jet Twijnstra uit Harlingen zegt het volgende over haar werk: "Belangrijk in mijn werk zijn de vorm, de vloeiende  lijnen, de schaduwen en het lijnenspel. Mijn werk bestaat uit objecten, handgevormd uit grove witbakkende of zwartbakkende chamotte klei. Soms ruw ik de huid van de klei extra op of maak ik de huid juist glad. Het werk stook ik één keer in een elektrische oven op 1200 °C of 1220 °C.  Soms kleur ik mijn werk met slib. De slib breng ik direct aan op de   ongebrande scherf. Soms kleur ik het werk met glazuur op de ongebrande scherf.  De kleuren en glazuren leiden af van de vorm, maar schaduwen accentueren haar juist. Het komt ook voor dat ik andere materialen in de klei verwerk, zoals touw, wilgentenen, zand of paardenhaar. "








www.jettwijnstra-keramiek.nl


24. Edith Madou: "Keramiek is echt mijn ding. Ik maak figuratieve beelden met een nostalgische inslag.

Mijn inspiratie haal ik uit het bourgondische gezellige leven van alledag en onze traditionele gewoontes.

De werkelijkheid vervorm ik tot een eigen verhaal met een vintage tintje. Ik hou van het contrast tussen de materialen en combineer keramiek graag met hout, touw, glas en borduurwerk. 







www.edithmadou.nl 






Heel veel kijkplezier op de route!!!



 














 


















 


















 



 






Klei Kunst en Route zomer 2022
wandel- en fietsroute langs hedendaagse keramiek