Maak kennis met de keramisten die exposeren langs de Klei Kunst en Route. Zodra de route bekend is vindt u de nummers bij de keramisten terug op de lokaties en de routekaart.


Jessica Lelieveld, Karel Sterk, Annita Swaerts, Adriana Nichting, Thea Kanters, Lies van Huet, Bets de Vries-Dekker, Lydia Kruiper,  Anita Vogel, Jet Twijnstra, Hiltje Talsma, Irene van Breest Smallenburg, Anita Vogel, Henriette ter Horst, Hidde Idzinga, Youjian Tu, Brenda Hardijk, Maaike Buisman, Arda Barten, Janny Steenstra, Ilse Scholten, Hetty Grooten, Hettie van Ravenswaaij, Malinda Quartel,  Hedy Abeling, Myrthe van de Langkruis, Edith Madou, Janne Hamstra, Wietske Hellinga en Dineke Taal.

Wij vullen de informatie over de keramisten de komende tijd verder aan met foto's en teksten. 



Dineke Taal van Atelier KleiTaal organiseert, samen met cursiste Mariska Post de Klei Kunst en Route. Het atelier van Dineke ligt in het landelijk gelegen Raard, maar onder de rook van Dokkum. Zij is al ruim 20  jaar in de klei te vinden , en heeft al vele mensen in cursussen en workshops enthousiast gemaakt voor de klei. Haar laatste project is het verzamelen van klei uit verschillende windstreken, onder andere uit de 11 Friese Steden, waarmee zij haar Fries Servies heeft ontwikkeld. ontwikkelt. Ook haar Rupsen zullen in de tuin van het atelier te zien zijn.







www.kleitaal.nl. 

Jessica Lelieveld


Jessica Lelieveld www.jessicalelieveld







 Karel Sterk: Wanneer ik een nieuwe sculptuur of vaas sculptuur maak, zijn de vormcontrasten van hoekig/ rond, scherp/zacht altijd het uitgangspunt. Dit is voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie en daardoor een steeds terugkerend thema in mijn werk. De harde, scherpe lijnen in contrast met zachte, vloeiende zoals je dat in de natuur aantreft: In sneeuwduinen na een stormachtige wind en zandduinen aan de kust. Ik vind het steeds weer boeiend om deze tegenstellingen, zonder een duidelijk plan, uit te werken tot een harmonieus geheel. Werkwijze: Ik bouw mijn sculpturen op uit rollen klei, laagje voor laagje. Ik werk iedere laag meteen af, om de scherpe lijnen en de holle en bolle vlakken de juiste vorm te geven. Zo hou ik goed zicht op de ontwikkeling van de sculptuur tijdens het opbouwen. Wanneer de vorm klaar is moet deze een paar weken drogen. Hierna wordt de sculptuur op 900 graden biscuit gestookt. Daarna schuur ik de vorm, om deze helemaal strak en glad te krijgen. Dan volgt het glazuren en gaat de vorm opnieuw de oven in en wordt deze op 1260 graden gebakken. Deze hoge temperatuur is nodig om de sculptuur vorstbestendig te maken. "


www.karelsterkkeramiek.nl  

5. Jet Twijnstra uit Harlingen zegt het volgende over haar werk: "Belangrijk in mijn werk zijn de vorm, de vloeiende  lijnen, de schaduwen en het lijnenspel. Mijn werk bestaat uit objecten, handgevormd uit grove witbakkende of zwartbakkende chamotte klei. Soms ruw ik de huid van de klei extra op of maak ik de huid juist glad. Het werk stook ik één keer in een elektrische oven op 1200 °C of 1220 °C.  Soms kleur ik mijn werk met slib. De slib breng ik direct aan op de   ongebrande scherf. Soms kleur ik het werk met glazuur op de ongebrande scherf.  De kleuren en glazuren leiden af van de vorm, maar schaduwen accentueren haar juist. Het komt ook voor dat ik andere materialen in de klei verwerk, zoals touw, wilgentenen, zand of paardenhaar. 


 www.jettwijnstra-keramiek.nl 

 Thea Kanters Beeldend kunstenaar Thea Kanters is in 1985 afgestudeerd aan de Academie in Tilburg en sindsdien werkzaam als keramisch kunstenaar. Haar beelden worden hol opgebouwd met steengoedklei, hoog gestookt en voorzien van één of meerdere glazuurlagen. Ze zijn vorstbestendig en dus ook geschikt voor plaatsing in tuinen. Thea gebruikt het menselijk lichaam als een metafoor; om gedachten, gevoelens, emoties uit te drukken. De houding van het lichaam is essentieel, maar ook de toevoeging, vergroeïng en het weg laten. Het beeld op de meegestuurde foto is getiteld “restricties”, het is gemaakt in de Coronatijd en verbeeldt de gevoelens die de beperkingen oproepen.


 Pottenbakkerij Grun van Janne Hamstra-Bierma is gevestigd in Dokkum, in een voormalig schoolgebouw, samen met andere kunstenaars. Hier heeft zij volop ruimte voor haar werk in de klei en het geven van workshops. Zij is onder andere gespecialiseerd in het aanbrengen van lijnen in prachtige patronen en teksten. 

www.pottenbakkerijgrun.nl.



Adriana Nichting .

“Wat ik hoor vergeet ik
 wat ik zie onthoud ik
 wat ik doe begrijp ik”               

Ik probeer vorm te geven aan dingen die mij treffen. Daarnaast wil ik mijn ervaringen met anderen delen. Daarom maak ik beelden, speel ik piano, reis en schrijf ik.










www.adriananichting.nl  el veel 






Irene van Breest Smallenburg uit Groningen is geinteresseerd in maatschappelijke thema's zoals verbondenheid, vlucht, de aardbevingsproblematiek in Groningen, samenspraak, etc. Op schalen, tableaus en in beelden brengt zij haar gedachten in haar werk tot uitdrukking. 

 

Haar werk is van steengoed of porselein. 


 

www.breestsmalbeeld.nl  


Hiltje Talsma uit Gorredijk maakt bijzondere objecten van klei en papier en vertelt over het land van haar vader: "Als kind al stak ik de klei uit het land van mijn vader en maakte er knikkers, asbakken en kommen van. De verbondenheid met deze grond heeft geleid tot mijn passie voor het vormgeven in klei, nu in combinatie met papier. Dit levert kleine objecten op in de vorm van boekwerkjes. De omslagen zijn van keramiek, de katernen van sier- of zelfgemaakt papier. Voor het papier wat ik zelf maak/bouw, worden plantenvezels gebruikt bv. van brandnetels, vlas of mos. De keramische omslagen zijn soms voorzien van eenvoudige decoraties al of niet in reliëf.  Met het glazuur of engobe zoek ik altijd naar een harmonie met de later in te sluiten katernen. Ik stook in een elektrische, hout- of zoutoven, afhankelijk van het beoogde resultaat.

www.keramiekensierpapier.nl

 

Wietske Hellinga (1964) werkt en toont haar keramische objecten sinds 2016 in haar atelier aan de Nauwstraat 17 te Dokkum.
Haar werk bestaat uit spontane improvisatie en is een directe uiting van haar gevoel.

De laatste tijd onderzoekt zij de mogelijkheden om, naast glazuren, de kleuren van de gebakken klei in te zetten bij het vertellen van het verhaal. Door op creatieve wijze om te gaan met de ruimte in de oven ontstaan nieuwe bakmethodes, zoals het liggend bakken van een vaas op oesterschelpen. Het zout in de schelp werkt als zeer plaatselijk toegebracht zoutglazuur en vervormt en kleurt het werk in meerdere of mindere mate. Hiermee wordt het uitpakken van een gladbrand oven een spannend proces!

De oven heeft zoals altijd het laatste woord.

www.adiantum-keramiek.com. 


Bets de Vries-Dekker uit Wervershoof is een ervaren keramiste. Zij gebruikt graag andere materialen bij haar klei, zoals hout en ijzer.  Zij draait eerst haar vormen op de draaischijf, daarna stelt zij ze samen tot de vorm die zij voor ogen heeft. De werkstukken zijn met de hand opgebouwd van klei, na de biscuitbrand geglazuurd en op 1060 graden Celsius gestookt.



Hidde Idzinga: "Mijn werkwijze is altijd in serie en laat mij vooral inspireren door de natuur. Eerst maak ik kunst en hieruit maak ik gebruikvoorwerpen. Experimenteren en het documenteren hiervan hecht ik veel waarde. Ik noem mijzelf altijd kunstenaar en keramist. In mijn werk probeer ik altijd een gezonde balans te zoeken tussen kunst en ambacht."

 











www.hiddeidzinga.com



Youjian Tu is tweedejaars student aan de Academie Minerva in Groningen. Over de manier van werken en inspiratie het volgende: "As for the work, I basically create according to my mood, according to how I feel when I touch the clay. The temperature and color are not fixed, my works are all baked in school, the teacher will put all the works together, I can't control and try. In terms of color, I sometimes want to show the original attitude of the work, and sometimes I add strange and novel colors.

 Since I was a child, I like to feel things with a touch. Such as plasticine and art eraser, I love the peace of mind they give me when I touch things, I also love the traces of myself I leave behind when I touch them. Clay connects my past with my present and allows me to reminisce about my childhood while I create some traces for the future. It's like it's a presence that includes everything I have. "





Lies van Huet heeft haar atelier in Leeuwarden en is fulltime keramiste. Zij maakt heel divers werk. Zij houdt van werken en experimenteren met verschillende materialen en technieken, diverse soorten klei en stooktechnieken. Je zou haar werk, naast het kleurrijke gebruiksgoed ook conceptuele keramiek kunnen noemen. Ze draait het liefste, maar maakt ook graag uitstapjes naar handvormen. Dit jaar laat zij tijdens de Klei Kunst en Route wit porselein en zwarte steengoed klei zien en een combinatie ervan.

www.lieskeramiek.nl


 Lydia Kruiper  gaat tijdens de route demonstraties draaien geven in de theetuin Ald Syl. "In 2012 ben ik begonnen met het volgen van enkele workshops keramiek. Al gauw kreeg ik de smaak te pakken en na een aantal cursusjaren in Leeuwarden en Mûnein volgde ik intensieve lesweken in onder meer Gouda, Frankrijk en België. Gaandeweg is mijn passie voor het werken met klei flink toegenomen.Fascinerend is het elke keer weer om te zien hoe een hoop klei zich in mijn handen vormt tot iets bijzonders.

Vanuit basisvormen die ik draai maak ik bijzondere objecten, soms kleurrijk, en met een grote mate van functionaliteit.De natuur is mijn inspiratiebron. De schoonheid ervan wil ik in mijn werk benadrukken met de bedoeling iedereen te laten zien hoe bijzonder en hoe kostbaar zij is."


www.elkeramiek.nl 



 

Annita Swearts uit Ten Boer is gevallen voor de moeilijkheidsgraad van het werken met klei. Swaerts zoekt telkens nieuwe technische uitdagingen op waarbij zij de zwaartekracht wil trotseren. Grote inspiratiebron voor haar beelden is het eiland waar ze geboren en opgegroeid is.

Op de route zijn met de hand opgebouwde driehoeksvogels op ijzeren poten te zien. 



 

Hedy Abeling

In de ingetogen mensfiguren van Hedy Abeling staat de zoekende en worstelende mens centraal. De naar binnen gerichte blikken en doorleefde gelaten laten vaak kinderlijke eenvoud en openheid zien. En tegelijkertijd de keerzijde van het mens-zijn; die van arrogantie, ego en domheid. De beelden ontstaan meestal zonder plan, zoekend naar betekenins. De hol opgebouwde beelden van klei in sobere aardetinten hebben accenten van engobe en/of metaal en zijn ongeglazuurd.
Abeling werkt parttime als beeldend docent aan het Drachtster Lyceum. De in 2020 afgeronde opleiding aan Academie Minerva zorgde voor een koerswijziging in haar werk. 




 Arda Barten maakt gebruiksvoorwerpen zoals lampen en vazen, gemaakt van steengoed paperclay met sprekende glazuren.








Janny Steenstra

Ik ben geboren en opgegroeid op een boerderij even buiten Raard – op de klei. Het wijde land is altijd in mijn leven dichtbij geweest, ook nu ik in een Gronings dorp woon. Ik ervaar in het zicht van de verre horizon en de immense luchten vrijheid, openheid, adem en tegelijkertijd geborgenheid. Het ‘alles-valt-op-zijn-plek’ gevoel.
Ik vraag me af wat me nu eigenlijk ontroert in het landschap. Het zijn vooral fragmenten: een rij knotwilgen, windmolens, de dijk met daarachter het wad, de loop van de maren, de weerspiegeling van de lucht in het water.
Daarom laat ik me graag inspireren door het landschap van Noord Nederland. Dit is de plek waar ik vandaan kom en waar ik me thuis voel. Het landschap komt op een abstracte manier terug in veel van mijn werk. Door lijnen, ronde of grillige vormen en herhalingen.

 


Ilse Scholten uit Enschede maakt kleurrijke keramiek. In Dokkum worden een aantal damesbeelden geëxposeerd. Damesbeelden geïnspireerd op beweging en de natuur en de stoere meid Nanne, die in haar boot op avontuur is. Naast de dames en stoere meiden maakt ze ook potten en geluksvogels. Wellicht spot u ook haar vrolijke geluksvogels op de route. Ieder object heeft zijn eigen betekenis/bedoeling. Boetseren dwingt haar de tijd te nemen voor een werkstuk en dat geeft haar rust. Sinds 2006 geeft ze cursussen, workshops en Raku workshops in mijn atelier in Enschede en op scholen in de omgeving.

 

Henriette ter Horst en Anita Vogel

Wij als Team HEAN hebben elkaar op de Kunstacademie Friesland leren kennen en werken sinds die tijd veelvuldig samen aan projecten. Wij inspireren elkaar en vullen elkaar aan. Het meeste werk wat wij maken ontstaat in ons hoofd en krijgt al doende concreet vorm. Het materiaal bepaalt eerder het kunstwerk, dan dat het kunstwerk het materiaal bepaalt. Klei is een materiaal wat heel goed past bij deze werkwijze.

Omschrijving van dit werk

Voor dit werk hebben wij ons laten inspireren door de geschiedenis van Stad (Dokkum), Land (Friesland) en grond (Klei).

Dokkum lag vroeger aan zee, wat nog goed te zien is aan de kades. Ten oosten van de stad zijn deze hoog en dus berekend op hoge waterstanden. De kades aan de westkant zijn veel lager, en hiervandaan vertrokken de beurtschippers dan ook naar omliggende steden en dorpen. Friesland was in die tijd sowieso moeilijk tot niet over land bereikbaar. Handel werd hierdoor eigenlijk altijd per schip bedreven.

De vijf elementen: Water, Aarde (in de vorm van klei), Vuur (in de vorm van Raku gestookt), Lucht (in de vorm van wind) en Hemel (in de vorm van geloof, christelijk of heidens) spelen hierin een grote rol

Het handelskarakter van de Friese (zee)varende natie hebben wij vorm gegeven in deze “kleischepen”, de ’bolle(n)’ zeilen verbeelden de ze vijf elementen, het aantal schepen de vloot, de klei waaruit het object gemaakt is de Frieske Grun. 










Galaxy (37x26x18 cm)

www.hedyabeling.nl












www.ardabarten.com








www.jannysteenstra.nl











Nanne-Stoere meid in boot.




www.ilsescholten.nl














ateliervogel@gmail.com





 Brenda Hardijk








 


www.bambeeldend.nl


 Hester Schuil volgt de opleiding Art and Research aan de Sint Joost in Breda: Met mijn werk verbind ik keramiek en papier op experimentele wijze. Beide materialen zijn kwetsbaar en sterk op verschillende manieren. Papier lost op in water, maar kan altijd weer opnieuw geschept worden. Keramiek kan veel hebben, maar eenmaal kapot is kapot. Door met het papier op gebakken keramiek verder te bouwen zoek ik naar een verhouding. Ik vraag mij af wanneer de materialen in harmonie samenwerken en wanneer juist niet. Hiernaast ben ik ook bezig met een experiment waarin ik papierpulp gemengd met ijzeroxide op een schaal biscuit bak. Ik ben nieuwsgierig naar de tekenen die overblijven van het verbrande papier.

Klei staat voor mij in dit werk symbool voor geschiedenis, een stuk menselijke cultuur die al eeuwen lang aanwezig is. Ik zie het materiaal als een soort fundatie om mee te experimenteren en van te leren. Daarnaast heeft klei ook een diepere laag voor mij, omdat mijn moeder keramiste is. Vaak als ik met klei werk moet ik aan haar denken, dit beïnvloed wat en hoe ik maak. 








 




Myrthe van de Langkruis is student aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, en volgt trajekt In Situ: "Voor mij is werken met klei nog iets nieuws, ik zie mijn werk dan ook als zoektocht. Wat ik zoek, is een manier om een boodschap over te brengen met behulp van klei, maar wat ook functioneel kan zijn op verschillende manieren. Ik ben geïnteresseerd in de blik van de toeschouwer. Hoe ziet de ander het? Of welk gesprek kan hier uit voortkomen? WAT BETEKENT KLEI VOOR JOU? Voor mij is klei een inspiratie, je kan er zoveel mee. Het is kwetsbaar, sterk, glanzend, decoratief, functioneel, draagbaar, duurzaam. Ook denk ik bij klei aan familie. Klei als een taal."


instagram mylamico


 

 Malina Quartel Coupe : "Geboren in Nederland, en opgegroeid in verschillende landen over de hele wereld, is mijn werk beinvloed door verschillende culturen. Mijn inspiratie komt veelal door elegante vormen en felle kleuren. Ik werk met steengoed klei, maar ook met porselein, waar ik mijn schilderlust op kan uitleven. In het Midden Oosten heb ik geleerd met henna te werken, en de techniek pas ik toe om met slib op mijn kleiwerk te tekenen. Omdat mijn werk nogal uiteen loopt, heb ik besloten om alleen mijn vaaswerk hier tentoon te stellen, maar u kunt via mijn Instagram of Facebook pagina meerdere voorbeelden zien van al mijn stijlen."

De vazen maak ik uit plakken klei die op de randen tegen elkaar worden bevestigd. Door de randen meer of minder door te drukken verandert de vorm van de vaas. Door de bovenrand uit te snijden komt de Tulip Vase tot stand. Door de plakken te bewerken met gehaakte patronen kan er relief aangebracht worden. De Zeeuwse knoppen zijn gemaakt door malletjes van mijn eigen sieraden te maken en daar de klei in te drukken. 

De Sassy Vase is mijn eerste werk die ik in series gemaakt hebt, en is een populair item die ik steeds opnieuw maak. Het is een vaasje met “attitude” en door verschillende glazuren en kleuren te gebruiken heeft ieder vaasje wel haar eigen identiteit. "

facebook/instagram Coupe Creations





Edith Madou: "Keramiek is echt mijn ding.

Ik maak figuratieve beelden met een nostalgische inslag.

Mijn inspiratie haal ik uit het bourgondische gezellige leven van alledag en onze traditionele gewoontes.

De werkelijkheid vervorm ik tot een eigen verhaal met een vintage tintje.

Ik hou van het contrast tussen de materialen en combineer keramiek graag met hout, touw, glas en borduurwerk. 










www.edithmadou.nl 


Hetty Grooten

Hettie Ravenswaaij

Maaike Buisman


Heel veel kijkplezier op de route!!!



Klei Kunst en Route zomer 2022
wandel- en fietsroute langs keramiek